Supervize

Stručně o supervizi

Soustředěná supervizní podpora nabízí supervidovanému příležitost k hlubší reflexi jeho profesní zkušenosti a jejích kontextů.

Supervize vytváří otevřené a bezpečné prostředí k získávání vhledů a náhledů, které supervidovanému poskytují možnost získávat svobodnější a autentičtější vztah k tématům supervize, respektive k jeho profesi . Supervize jakožto otevřený prostor pro komunikaci představuje z mého pohledu vhodný prostředek pro citlivou a komplexní práci se supervizními tématy a jejich širším pozadím.

Přirozeným záměrem supervizních setkání je péče o zdroje smysluplnosti vlastního profesního působení. Úspěšná supervize umožňuje supervidovanému aktualizovat jeho vztah k profesi a sobě samému v rámci profesního působení, tedy uvolňovat jej z rigidních vazeb k tématům, jež jej znesvobodňují a vytváří slepá místa jeho profesního obzoru. K dařící se supervizi patří též zkušenost s nabýváním profesní jistoty, samostatnosti, zadostiučinění a s rozpoznáváním vlastních hranic.

Klíčovým cílem supervize je prospět koncovému klientovi poskytované služby, jinými slovy v posledku vždy jde o dobro klienta a o rostoucí či udržitelnou kvalitu poskytované služby. Díky tomu mají v supervizi velkou váhu otázky po smysluplnosti vlastního profesního jednání a samozřejmě též otázky dotýkající se roviny profesní etiky.

Supervizní podpora může mít mnoho rozličných podob odvozovaných od potřeb supervidovaného a jeho klientů, od možností supervizora a od očekávání organizace poskytující reflektovanou službu. Celkově je však třeba odlišit supervizi (v té podobě, v níž se ustálila v pomáhajících profesích) od jiných forem péče, jakými jsou například psychoterapie, mentoring, koučování, mediace, edukace apod. Je třeba poznamenat, že supervize by principiálně neměla splývat (a být zaměňována) nejen s psychoterapií, ale též s edukací či mentoringem (a to i přesto, že k supervizi patří prvek vzdělávání či mentorování).

Díky své vazbě k dobru klíčového klienta, k profesnímu rámci reflexe (resp. k profesnímu prosívání supervidovaného) a k povaze superviznímu procesu orientovaného na získání náhledu představuje supervize jedinečnou doménu podpory, jež mám svá specifika, které je třeba respektovat.

Užitečné odkazy:

Český institut pro supervizi (web obsahuju např. obecné informace o supervizi, doporučení pro supervidované, informaci o etice supervize) – https://www.supervize.eu/

Asociace supervizorů pomáhajících profesíhttps://asupp.cz/

Hi, I’m

Věnuje se provázení lidí v jejich seberozvoji prostřednictvím daseinsanalyticky vedeného rozhovoru a supervizí (především) v oblasti školství. V akademickém prostoru se zabývá didaktikou (pedagogiky, společenských věd a filosofie) a filosofií výchovy. Zajímá jej též filosofická reflexe psychoterapie.